TEMA 6: L'ART EN EDUCACIÓ INFANTIL
En aquest tema, hem tractat com integrar i ensenyar l'art en Educació Infantil. El que pot ajudar als nens a conèixer més sobre la història i a potenciar la seva creativitat i interès per algun tipus d'art. A més, és fonamental per desenvolupar l'abstracció intel·lectual.
L’art, és un complement a l’ensenyança de la historia i restringit a vegades, a l’àmbit no formal. És important l’educació visual en infantil ja que ajuda a conrear la sensibilitat estètica per a desenvolupar l’abstracció intel·lectual.
Segons Eisner, la producció i l’experimentació de l’art, donin lloc a la creació, hem de conèixer i educar per a observar obris d’art.
Segons la universitat d'Harvard, abans dels tres anys els més petits comencen amb els gargots, línies i punts; i a partir dels quatre anys produeixen formis que reconeixen. En quant al domini crític: en infantil, representin personis o successos que reconeixen; al final de la infància reprodueixen aspectes emocionals; i en l’adolescència representin aspectes històrics, biogràfics i culturals.
El objectiu de nosaltres, com al paper que tenim els docents en l’ensenyança d’Història de l’Art en Infantil és familiaritzar als nostres alumnes amb els imatges per a explorar el cos humà i l’entorn. Hem d’aprendre a reconèixer els sentiments i els estats d’ànim del ser humà, afavorint la creació artística dels alumnes i potenciant el desenvolupament creatiu. És molt important valorar i respectar els creacions artístiques dels altres.
Respecte a la metodología que es pot treballar a les aules d'Infantil, es treballar per projecte. En la qual permet emmarcar l'art en una Educació Integral i es prou habitual treballar projectes d'estils, èpoques o autors concrets, ja que hi dona molta importància a la dimensió contextual de les obres d'art.
Hi ha diverses estratègies sobre l’art: El retrat, és el gènere més reconegut en Educació Infantil, ja que te com a referència el cos i permet treballar els expressions del ser humà. El paisatge ens permet incloure tems transversals com el coneixement de l’entorn o la conservació del medi ambient. L’art abstracte s’adapta molt bé als exercicis de producció artística, ja que com deixa més llibertat creativa a l’alumnat, aquests/és és senten lliures i açò els permet pintar sense límits.
A la classe hem pogut conéixer diferents tècniques d'art, però nosaltres ens hem centrat en el collage. En el cas del meu equip vam triar el quadre de Van Gogh dels Girasols. Vam utilitzar diferents tipus de materials des de pinses d'estendre, pasta, dentilles... per que fora original i vistós. També s'ha de dir que vam tenir ajuda de les cosines de la meva companyera i amiga Sara.
I una altra pràctica va ser treballar amb el programa photopeach amb el qual hi teniem que fer preguntes quadres famosos i adaptar-les als xiquets i xiquetes, en el que tenien un temps per contestar i ademés hi havia unes preguntes de associar, de pensar ...
Per als nens/as d'Educació Infantil el món és un lloc màgic, ple de coses que explorar i descobrir. A aquestes edats, els nens/as posseeixen una gran curiositat innata i sovint, quan actuen sobre el mitjà, arriben a conclusions i idees que, si ben no són sempre correctes, ens mostren la gran imaginació que tenen.
A l'hora de plantejar la nostra intervenció educativa en Educació Infantil, no hem de passar per alt la imaginació dels nostres discentes, sinó que hem de fomentar sempre aquesta creativitat natural dels nens, ja que enriquirà tots els àmbits del desenvolupament: cognitiu, físic i soci-afectiu.


Comentarios
Publicar un comentario