TEMA 2: CONTINGUTS, MÈTODES, PROCEDIMETNS PER A L'ÀREA EN EDUCACIÓ INFANTIL (I): APLICACIÓ EN EL TEMA FAMÍLIA
En la didàctica del coneixement del medi social i cultural, es pretén descobrir les pautes elementals de convivència i relació social i les característiques físiques i socials del medi.
S'han d'aplicar unitats globalitzades que tinguen interés i significat per als xiquets/és. A més, els espais d'aprenentatge han de facilitar la comprensió del món, i les activitats i el joc han de desenvolupar-s'en un ambient d'afecte i confiança per a potenciar l'autoestima i la integració social.
És important que les programacions didàctiques presenten els continguts de les distintes àrees, a través d'unitats globalitzades i respectant els ritmes de joc, treball i descans de l'alumnat. També, en l'avaluació s'ha de tenir en compte els objectius, els continguts i les activitats i recursos que s'utilitzen.
En quant a les característiques del medi, hem d'explorar i observar el nostre entorn, mostrant interés i curiositat. Hem de valorar, respectar i tindre guareix del medi, participant en les manifestacions culturals. Es poden realitzar moltes activitats amb objectes, instruments i utensilis quotidians i treballar les habilitats numèriques bàsiques mitjançant nocions de quantitat i d'ordre. Les TIC són molt importants, ja que gràcies a aquestes s'àmplia el coneixement de món.
Les normes, l'autoconfiança, la iniciativa, l'autonomia, l'afecte, els sentiments, el respecte a la diversitat, la pertinença als grups i la col·laboració, són aspectes bastant rellevants que s'han de treballar molt a l'aula d'infantil per a afavorir i incrementar el bon desenvolupament dels xiquets/es en la societat.
Altre aspecte que s'ha de tenir en compte i treballar a l'escola és la família i els seus membres. La paraula "família" resulta molt difícil, ja que existeixen diferents tipus de famílies. Però aquesta es pot definir com un grup de persones emparentades entre si i que viuen juntes.
En l'Educació Infantil, el treball amb les famílies és molt important. Els rols que hi puguen tenir els pares/mares a casa, qui els ajuda a fer els deures, qui juga amb ells, etc. On viuen, com està la seua llar, el barri on viuen amb quina gent s'ajunten quan van al parc...
La relació família - escola cobra una gran importància al llarg de tot el procés de l'ensenyança. L'escola ha de ser un centre on les famílies és sequen amb confiança d'anar i preguntar o de sentir-se integrades, on hi haja una comunicació entre l'equip docent i aquestes famílies.
És també de gran rellevància el parlar família/escola i nens sobre la diversitat de les famílies i com hem dit abans que és el que concedeixen per una família, ja que als col·legis molts nens tindran amics i amigues en diferents tipus de famílies.
Per a açò, és necessari promoure la participació i la relació activa entre la família i l'escola, ajudant a les famílies a conéixer els processos de creixement i d'ensenyança dels nens/és.
Una activitat molt divertida per a treballar a l'aula d'infantil amb les famílies és la següent:
Diferents pares i mares, avis o amics aniran a l'escola per portar algunes fotos de la seua família i contar les diferents anècdotes que els haguen pogut passar. També el que podrien fer seria anar a l'aula i portar diferents desdejunis típic de cada casa o cultura perquè els altres nens ho coneguen i així aconseguir també una millor integració.
A l'aula vam realitzar una pràctica que també es pot portar a terme a l'aula en els més petits i petites i és fer un dibuix de la nostra família. Aquesta pràctica hem va semblar d'importància i bonica, ja que en va fer pensar un poc sobre la meua família i el que signifiquen per a mi.
El 16 de març realitzem la segona vista de l'assignatura a l'Arxiu Històric Provincial d'Alacant, on vam poder veure una exposició sobre la Guerra Civil espanyola i la memòria històrica a Alacant amb motiu del 80 aniversari de l'inici de la Guerra Civil espanyola. A més a més vam poder comprovar com es conservaven els documents i es restauraven.
També vam poder veure diferents dibuixos dels xiquets/es que hi havien anat a fer la visita, on ens plasmaven el que els havia semblat i també la seua representació sobre els diferents enfrontaments que hi van passar a la Guerra, on hi havien morts ferits i gent sofrint.
La meua companya i amiga Sara Ferrer i jo vam voler deixar una dedicatòria a l'arxiu i per la feina que fan però sobretot perquè ens va parèixer molt interessant.
Ací també vos deixe unes fotos de l'arxiu que hi vaig fer per poder ensenyar-les als meus familiars, ja que sé que a la meua àvia li faria molta il·lusió veure-ho.
Per últim vam realitzar una activitat on havíem de parlar sobre els nostres avis i penjar una imatge d'ells per fer-los d'alguna manera honor a tots els seus esforços. Molts dels meus companys ens van contar que els seus avis havien estat a la Guerra i també ens contaren anècdotes que els hi van ocórrer, a mi inclòs algunes històries en feren emocionar-me.




Comentarios
Publicar un comentario